Καλοκαίρι - Ανάγκη οργανισμού σε υγρά

Κατανάλωση υγρών
Το καλοκαίρι η ανάγκη του οργανισμού σε υγρά αυξάνει,

καθώς αυξάνει και η εφίδρωση λόγω της αυξημένης θερμοκρασίας του περιβάλλοντος. Τα άτομα με ΣΔ 1 θα πρέπει να προσέχουν το είδος των υγρών που καταναλώνουν, διότι εκτός από λίγες εξαιρέσεις τα περισσότερα ποτά περιέχουν υδατάνθρακες. Συγκεκριμένα, τα μόνα υγρά που δεν περιέχουν καθόλου υδατάνθρακες –ούτε και θερμίδες- είναι το μεταλλικό και ανθρακούχο νερό, η σόδα, τα αναψυκτικά τύπου light ή zero (π.χ. Coca cola light, coca cola zero, pepsi max, pepsi light, sprite zero, fanta zero), τo κρύο τσάι light (Lipton ice tea light λεμόνι) ή κάποιο άλλο τσάι με μηδενικές θερμίδες. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να διαβάζετε τις ετικέτες τροφίμων και ειδικά τη στήλη με τους υδατάνθρακες. Όσα ποτά έχουν 0-2 γραμμάρια υδατανθράκων/100 ml μπορούν να καταναλωθούν χωρίς επιπλέον μονάδες ινσουλίνης. Όλα τα υπόλοιπα ποτά περιέχουν υδατάνθρακες (απλούς) και θερμίδες, επηρεάζοντας σημαντικά τόσο τη γλυκόζη του αίματος, ίσως και το βάρος σας. Συγκεκριμένα, 1 φλιτζάνι (250 ml) χυμός (φρέσκος ή συσκευασμένος) περιέχει 30 γρ υδατανθράκων και 120 θερμίδες, 1 αλουμινένιο κουτάκι αναψυκτικού περιέχει περίπου 45 γρ υδατανθράκων και 150 θερμίδες.

 

Κατανάλωση παγωτών
Τα παγωτά μάλλον αποτελούν το πιο αγαπημένο γλύκισμα του καλοκαιριού. Ωστόσο, μέσα στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής η κατανάλωση των γλυκισμάτων θα πρέπει να γίνεται με μέτρο. Το ίδιο ισχύει και για τα άτομα με ΣΔ 1 τα οποία μπορούν να καταναλώνουν παγωτά με μέτρο αρκεί να καλύπτουν τις επιπλέον ανάγκες σε ινσουλίνη. Συνεπώς, πάλι είναι πολύ χρήσιμη η ανάγνωση των ετικετών των τροφίμων, ώστε να γίνεται σωστός υπολογισμός των υδατανθράκων που καταναλώνονται.
Τα περισσότερα παγωτά, είτε είναι light είτε 0% είτε κανονικά, έχουν την ίδια περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες. Η διαφορά τους είναι ότι τα παγωτά που έχουν 0% ζάχαρη δεν ανεβάζουν άμεσα και γρήγορα τη γλυκόζη του αίματος (αλλά την ανεβάζουν!) και τα παγωτά με 0% λίπος έχουν λιγότερες θερμίδες. Ο παρακάτω πίνακας είναι ενδεικτικός:

 

 

Παγωτό

Θερμίδες (kcal) 

Γρ. υδατανθράκων (απλοί)

 Παγωτό ξυλάκι

 256

 23,8 (22,4)

 Παγωτό ξυλάκι 0% ζάχαρη

 238

 20,5 (6,9)

 Παγωτό χύμα

 170

 24,7

 Παγωτό 0%+0%

 77

 26,5

 

 

 

Κατανάλωση φρούτων
Η ποικιλία των φρούτων την καλοκαιρινή εποχή είναι πολύ μεγάλη. Είναι, λοιπόν, μια καλή ευκαιρία να αυξηθεί η κατανάλωση των φρούτων σε καθημερινή βάση (2-3 μερίδες). Λίγη προσοχή χρειάζονται τα άτομα με ΣΔ 1 ώστε να υπολογίζουν σωστά τα ισοδύναμα των φρούτων άρα και των υδατανθράκων για να καλύπτουν τις ανάγκες τους σε ινσουλίνη.
Ενδεικτικά, ως 1 ισοδύναμο φρούτου ορίζεται η ποσότητα των παρακάτω καλοκαιρινών φρούτων:
1 μικρό αχλάδι (110 γρ), 4 βερίκοκα (150 γρ), 2 μέτρια δαμάσκηνα (140 γρ), 1 λεπτή φέτα καρπούζι (190 γρ), 12 κεράσια (85 γρ), ¾ φλιτζανιού πεπόνι (170 γρ), 10 μικρές φράουλες.

Μελίνα Σ. Καριπίδου, MSc
Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Go to top