Διατροφή και Γρίπη

Διατροφή και Γρίπη!
Πώς ΔΕΝ θα αρρωστήσω;

Μελίνα Σ. Καριπίδου, MSc
Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Επιστημονική Συνεργάτιδα Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

 

Διανύουμε την εποχή που κινδυνεύουμε περισσότερο αρρωστήσουμε! Όσο πέφτουν οι θερμοκρασίες τόσο πιο πολύ κλεινόμαστε σε εσωτερικούς χώρους με αποτέλεσμα αυξάνεται η πιθανότητα να κολλήσουμε κάποιον από τους πολλούς ιούς της γρίπης. Ο μόνος σύμμαχός μας σε αυτή τη μάχη είναι το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Παρακάτω περιγράφονται ορισμένοι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να το ενισχύσουμε και να αποφύγουμε την πιθανότητα να βρεθούμε κλεισμένοι στο σπίτι μας αγκαζέ με ένα θερμόμετρο, αγκαλιά με μία θερμοφόρα, παρέα με χαμομήλια και καταναλώνοντας διάφορα φάρμακα…

Σε επίπεδο θρεπτικών συστατικών, το δημοφιλέστερο μικρο-θρεπτικό συστατικό, που έρχεται στο μυαλό μας είναι η βιταμίνη C! Ωστόσο, δεν είναι το μοναδικό. Όλες οι βιταμίνες και τα ανόργανα στοιχεία με τον ένα ή άλλο τρόπο σχετίζονται με τη θωράκιση του οργανισμού μας από τους ιούς και τα μικρόβια. Τα πιο δημοφιλή τρόφιμα, τα οποία είναι πλούσια σε αυτά τα συστατικά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά. Με ποιο τρόπο, όμως, μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως θα καλύψουμε τις ανάγκες μας σε όλα τα θρεπτικά συστατικά; Η απάντηση είναι: βάζοντας πολλά χρώματα στο γεύμα μας! Τα φρούτα και τα λαχανικά, ανάλογα με το χρώμα και την ένταση του χρώματός τους, είναι πλούσια σε διαφορετικά θρεπτικά συστατικά. Υπάρχουν 5 κατηγορίες φρούτων και λαχανικών ανάλογα με τα χρώματά τους:

Η πράσινη κατηγορία
Περιλαμβάνει όλα τα πράσινα φρούτα και λαχανικά όπως το πράσινο μήλο, το αχλάδι, το ακτινίδιο, το μπρόκολο, το κολοκύθι, την πράσινη πιπεριά, το μαρούλι, το σπανάκι, το αγγούρι, το πράσινο φασολάκι, ο μαϊντανός, ο άνηθος, το σέλινο, κα. Τα τρόφιμα αυτής της κατηγορίας είναι πλούσια σε βιταμίνη C, φλαβονοειδή, καροτενοειδή, φυλλικό οξύ, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και βιταμίνη Κ.

Η κόκκινη κατηγορία
Περιλαμβάνει όλα τα κόκκινα φρούτα και λαχανικά, όπως το κόκκινο μήλο, το ρόδι, τα μούρα, η κόκκινη πιπεριά, η ντομάτα, το κοκκινογούλι, το κόκκινο λάχανο, κα. Τα τρόφιμα αυτής της κατηγορίας είναι πλούσια σε βιταμίνη C, ανθοκυάνες, λυκοπένιο, και κάλιο.

Η μωβ/μπλε κατηγορία
Φρούτα και λαχανικά που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία είναι το μπλε και μαύρο μούρο, το δαμάσκηνο, η βανίλια, το μαύρο σταφύλι, το μωβ λάχανο, η μελιτζάνα, το παντζάρι, το σπαράγγι, το μωβ κουνουπίδι, κα. Αυτά τα τρόφιμα είναι πλούσια σε ανθοκυάνες και πολυφαινόλες.

Η πορτοκαλί-κίτρινη κατηγορία
Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν όλα εκείνα τα φρούτα και λαχανικά που έχουν κίτρινο ή/και πορτοκαλί χρώμα, όπως το γκρέιπ φρουτ, το πορτοκάλι, το μανταρίνι, ο ανανάς, το βερίκοκο, το ροδάκινο, το καλαμπόκι, το καρότο, η κίτρινη και η πορτοκαλή πιπεριά, κα. Τα τρόφιμα αυτά αποτελούν πολύ καλές πηγές βιταμίνης C, φλαβονοειδών, καροτενοειδών, φυλλικού οξέος, ασβεστίου και καλίου.

Η λευκή-καφέ κατηγορία
Φρούτα και λαχανικά αυτής της κατηγορίας είναι η μπανάνα, το πεπόνι, η πατάτα, το κουνουπίδι, το μανιτάρι, το ραπάνι, το φινόκιο, κα. Αποτελούν πολύ καλές πηγές βιταμίνης C, φαινολικών και θειούχων ενώσεων.

Αν καταφέρνετε να καταναλώνεται καθημερινά φρούτα και λαχανικά και από τις 5 κατηγορίες, είναι πιθανό να επιτύχετε την πρόσληψη όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών για να ενισχύσετε το ανοσοποιητικό σας σύστημα και να θωρακίσετε τον οργανισμό σας κατά της γρίπης! Είναι σημαντικό να καταναλώνετε 2 πλούσιες πολύχρωμες σαλάτες από ωμά ή μαγειρεμένα λαχανικά και 2-3 φρούτα ημερησίως.

Παρακάτω περιγράφονται ορισμένα εποχιακά παραδείγματα που μπορούν να σας βοηθήσουν να καλύψετε τις καθημερινές ανάγκες σας σε βιταμίνες και μέταλλα:

Σαλάτα με μαρούλι, λάχανο άσπρο και μωβ, καρότο, πολύχρωμες πιπεριές, ρόδι και καρύδια.

Σαλάτα με ανάμικτα βραστά λαχανικά: μπρόκολο πράσινο και μωβ, κουνουπίδι, χόρτα, καρότο, κολοκύθι και πατάτα.

Smoothie με μπανάνα, πορτοκάλι, αχλάδι, μανταρίνι, μήλο πράσινο και κόκκινο, ακτινίδιο, ρόδι.

Άλλες παράμετροι που βοηθούν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος μας είναι:

Η καλή ενυδάτωση! Προσπαθήστε να καταναλώνετε 8-10 ποτήρια υγρών (2-2,5 λίτρα) ημερησίως. Από αυτά φροντίστε τουλάχιστον 6-8 ποτήρια να είναι νερό.

Η αποφυγή της κατάχρησης του αλκοόλ! Η αυξημένη κατανάλωση αιθυλικής αλκοόλης φαίνεται ότι καταβάλει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Ο επαρκής ύπνος! Αν κοιμάστε καθημερινά 7-9 ώρες, κρατάτε δυνατό το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

 

Go to top