ΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΑ «ΚΑΛΑ» ΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑΣ

 

Μελίνα Σ. Καριπίδου, MSc
Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Επιστημονική Συνεργάτιδα Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

 

Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, φαίνεται πως πλησιάζουν οι μέρες που θα μπορούμε να βγαίνουμε από το σπίτι μας και θα αρχίσουμε να επιστρέφουμε στις δουλειές μας. Πάρα πολλές δημοσιεύσεις έχουν εστιάσει στο πόσο προσεκτικοί πρέπει να είμαστε με τη διατροφή μας, να μην παχύνουμε, να μην τρώμε «κενές» θερμίδες, να μην υπερκαταναλώνουμε διάφορα τρόφιμα, να μην τσιμπολογάμε και, γενικότερα, πώς θα κρατήσουμε έναν ισορροπημένο τρόπο διατροφής και ένα επιθυμητό επίπεδο σωματικής δραστηριότητας κατά τη διάρκεια της παραμονής μας στο σπίτι. Ωστόσο, όσο παράξενο κι αν ακούγεται, υπάρχει μία μερίδα ανθρώπων που αισθάνεται πως θα της λείψουν κάποιες «νέες» συνήθειες, τις οποίες κατάφερε να υιοθετήσει την περίοδο του Μένουμε στο Σπίτι! Μετρώντας κοντά στους 2 μήνες, από τότε που έκλεισαν τα σχολεία, μπορούμε να πούμε πως κάποιες συμπεριφορές μπορεί και να έχουν γίνει συνήθειες! Συνεπώς, πιστεύουν πως ξεκινώντας και πάλι τους γρήγορους και πιεστικούς ρυθμούς της καθημερινότητας θα χάσουν την πολυτέλεια κάποιων πραγμάτων που κατάφεραν παραδόξως να κάνουν στην νέα καθημερινότητά τους. Ας δούμε αυτές τις επιθυμητές για έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής πρακτικές, τις οποίες αν καταφέρατε να εφαρμόσετε αυτή την περίοδο, αξίζει με τη επιστροφή στον «πρότερο» βίο να προσπαθήσετε να τις διατηρήσετε μακροχρονίως.

Κατανάλωση πρωινού: Αρκετοί είναι αυτοί που, κατά κύριο λόγο, εξαιτίας της έλλειψης χρόνου παραλείπουν το πρωινό τους γεύμα. Προτιμούν να κοιμηθούν λίγο περισσότερο ή να καταναλώσουν το πρωινό τους στη δουλειά ή ακόμη και να μην το καταναλώσουν καθόλου! Τους 2 τελευταίους μήνες, όπου οι πρωινοί ρυθμοί δεν είναι και τόσο πιεστικοί, για πολλούς το πρωινό αποτελεί ένα καθημερινό απολαυστικό γεύμα. Επίσης, αυξάνονται οι πιθανότητες να καταναλωθεί με κάποιον συνδαιτυμόνα ή και με ολόκληρη την οικογένεια. Η σταδιακή επαναφορά στους νέους ρυθμούς ζωής ίσως και να αποτελεί μία πρόκληση στο να προσπαθήσετε να διατηρήσετε αυτή τη συνήθεια, η οποία φαίνεται ότι σχετίζεται με καλύτερες διατροφικές συνήθειες και πιο υγιές σωματικό βάρος. 

Μαγειρική: Ένα από τα σημαντικά οφέλη της καραντίνας είναι η αύξηση της κατανάλωσης μαγειρευτού φαγητού. Λίγο το κλείσιμο των εστιατορίων, λίγο η αύξηση του ελεύθερου χρόνου, λίγο ο περισσότερος χρόνος στο σπίτι είχαν ως αποτέλεσμα οι περισσότεροι από εμάς να δοκιμάσουμε τις μαγειρικές μας ικανότητες. Πόσοι δεν δοκιμάσαμε νέες συνταγές, δεν μαγειρέψαμε καθημερινά ή ακόμη και δύο φαγητά την ημέρα (!) ή και δεν δοκιμάσαμε να φτιάξουμε ψωμί ή άλλα αρτοποιήματα; Πολλές φορές σε αυτή τη διαδικασία μπήκαν και τα παιδιά, τα οποία μπορεί και να μην είχαν ασχοληθεί ποτέ με κάτι αντίστοιχο. Μετά την επιστροφή στην κανονικότητα, είναι καλό να επαναλάβετε αυτές τις συμπεριφορές τα Σαββατοκύριακα, τις αργίες και ίσως 1 ή 2 φορές την εβδομάδα τις καθημερινές.

Κατανάλωση φρούτων και λαχανικών: Στοιχεία δείχνουν πως παρά το κλείσιμο των κέντρων εστίασης, η κατανάλωση των φρούτων και των λαχανικών έχει αυξηθεί. Συνεπώς, όλο και περισσότερα άτομα καταναλώνουν περισσότερα φρούτα και λαχανικά σε καθημερινή βάση. Τα πολλαπλά οφέλη από την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών για την υγεία επισημαίνονται διαρκώς. Συνεπώς, τακτικές όπως η κατανάλωση σαλάτας με το φαγητό ή η κατανάλωση φρούτων ως επιδορπίου ή ακόμη και ως συνοδευτικού γεύματος θα μπορούσαν να συνεχιστούν και μετά το τέλος αυτής της περιόδου.

Σωματική δραστηριότητα: Για κάποιους η περίοδος Μένουμε στο Σπίτι ήταν έναυσμα να ξεκινήσουν κάποια μορφή γυμναστικής. Αρκετά είναι τα σπίτια που εφοδιάστηκαν με όργανα γυμναστικής. Από πρόχειρες στατιστικές φαίνεται πως η ηλεκτρονική αγορά των οργάνων γυμναστικής αλλά και των διαδρόμων εκτοξεύθηκε στα ύψη το τελευταίο δίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο της προηγούμενης χρονιάς. Χωρίς να ξέρουμε πόσοι από αυτούς ήταν ήδη σωματικά δραστήριοι ή πόσοι αποφάσισαν να κάνουν κάτι αντιδραστικά, σε κάθε περίπτωση έχουμε διαθέσιμο περισσότερο αθλητικό εξοπλισμό, άρα και μεγαλύτερη πιθανότητα να ασχοληθούμε με αυτόν από εδώ και στο εξής.

Το κεντρικό μήνυμα, λοιπόν, είναι με τη σταδιακή άρση των απαγορευτικών μέτρων, εάν αυτή την περίοδο υιοθετήσαμε ορισμένες συμπεριφορές για ένα πιο υγιεινό τρόπο ζωής, να το δούμε ως ευκαιρία και να εστιάσουμε στο πώς θα συνεχίσουμε τα παραδόξως «καλά» της καραντίνας, για μια καλύτερη επάνοδο!

 

Go to top